W Polsce wciąż panuje niezrozumienie dla content marketingu

Stowarzyszenie Content Marketing Polska przeprowadziło badanie na temat content marketingu w Polsce. Z zaciekawieniem zacząłem przeglądać rezultaty i szybko utwierdziłem się w przekonaniu, jak wielkie jest w naszym kraju niezrozumienie dla takiej strategii marketingowej. Z jednej strony wszyscy chcą stawiać na content marketing, a z drugiej nie rozumieją prostych założeń i celów.

Ale zacznijmy od pozytywów. Aż 90 proc. osób zainteresowanych content marketingiem twierdzi, że strategia zorientowana na treści będzie dominująca w ciągu najbliższych kilku lat. Takie wyniki powinny napawać optymizmem wszystkich, którzy zajmują się content marketingiem. Warto także wspomnieć, że 81 proc. badanych uważa, że w przyszłości ważniejsza będzie jakość, a nie ilość. Zastanawia jedynie ta przyszłość, bo już teraz jakość jest dużo ważniejsza. Ale i tak dobrze, że zaczyna to być zauważane.

Korzyści płynące z content marketingu

Jednak nie wszystko jest takie optymistyczne. Z badania wynika, że najważniejszą korzyścią płynącą z content marketingu jest  pozyskiwanie nowych klientów. Wierzy w to aż 81 proc. osób. Na drugim miejscu jest wpływ na decyzje zakupowe, który jest ważny dla 77 proc. ankietowanych. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że zaledwie dla 23 proc. istotne w content marketingu jest zwiększanie wiarygodności marki.

To nieco zaskakujące i pokazuje, że cały czas pokutuje błędne myślenie o content marketingu. Przede wszystkim oczekuje się szybkich i łatwo mierzalnych efektów – zwiększonej sprzedaży, więcej wejść na stronę, kliknięć w link. Nie myśli się długofalowo o korzyściach płynących z content marketingu, czyli właśnie pozytywnym wpływie na wiarygodność marki.  Paradoksalne jest to, że zaniedbywanie tego aspektu w przyszłości może nie wpłynie negatywnie na sprzedaż, ale na pewno nie będzie miało tak pozytywnego przełożenia, jakie mogło mieć w rzeczywistości. Wiarygodność marki, a tym samym zaufanie klienta cały czas są niedoceniane. A przecież to właśnie zaufanie jest jednym z najważniejszych czynników zakupowym. Często ważniejszym niż cena.

Wydatki na content marketing w Polsce

Z badania wynika także, że w najbliższym czasie będą rosły wydatki na media. Aż 89 proc. badanych uważa, że na media internetowe, a 93 proc., że na media mobilne. Trochę dziwi mnie to rozróżnienie, w końcu medium internetowe może być też medium mobilnym. Z drugiej jednak strony media mobilne to także aplikacje i gry, więc domyślam się, że właśnie o to chodziło.

Wśród najpopularniejszych kanałów wymienia się przede wszystkim media społecznościowe (90 proc.) i strony internetowe (75 proc.). Z drugiej strony wszyscy zamawiający uważają, że liczą się też reklamy online, a z kolei usługodawcy sądzą, że ważne są też reklamy drukowane (80 proc.) i katalogi (76 proc.).

Jeszcze ciekawiej prezentuje się zestawienia na temat przekonania o stosowanie strategii marketingowej. Aż 70 proc. zamawiających (firm) uważa, że ich strategia jest zorientowana przede wszystkim na treści. Wśród usługodawców (agencji) podobnie myśli zaledwie 45 proc. badanych. To pokazuje, że firm albo nie do końca wiedzą, jakie strategie są realizowane, albo ich nie rozumieją. A to jest po prostu szokujące…

Pełne badanie możecie pobrać na stronie http://badaniacontentmarketing.pl/.

Napisane przez Damian Jaroszewski