Content marketing dla firm – co musisz wiedzieć?

Content marketing – jeśli działasz w Internecie, to ten zwrot powinien być ci znany. Na pewno słyszałeś o tym, jak wspaniałe efekty daje, jak jest dużo tańszy w porównaniu do tradycyjnego marketingu i jak to jest nowym sposobem na pozycjonowanie swojej strony internetowej. A o co tak naprawdę chodzi w tym całym content marketingu?

Czym jest content marketing?

Content marketing to, w gruncie rzeczy, termin dość łatwy do zdefiniowania. W skrócie jest to działanie polegające na dostarczaniu swoim klientom zarówno tym stałym, jak i potencjalnym, wartościowych treści. Przez wartościowe należy rozumieć takie, które poszerzają wiedzę użytkownika, zmieniają jego sposób postrzegania, bawią lub odpowiadają na pytania trapiące głowę konsumenta. To automatycznie eliminuje nachalne reklamy (w każdej formie), w tym część tekstów sponsorowanych. Content marketing to nie jest zachwalanie swoich produktów lub prezentowanie swojej oferty. To zupełnie innego rodzaju działania, które – według przeprowadzony badań – są mniej więcej 3 razy tańsze od tradycyjnego marketingu, przy osiągnięciu takich samych efektów.

Co daje content marketing?

A co tak naprawdę daje content marketing? Kilka rzeczy jednocześnie. Przede wszystkim realizuje on tzw. strategię „daj się znaleźć w internecie”. Nie musimy szukać mediów z już istniejącą grupą odbiorców i kupować reklamy, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Dzięki content marketingowi użytkownicy zainteresowani naszymi produktami lub usługami powinni znaleźć nas sami.

Wyobraźmy sobie, że prowadzimy biuro podróży. Osoby, które planują wakacje, najpierw szukają informacji na temat konkretnych krajów lub miast. Takie informacje mogą znaleźć na naszej stronie. Powinny one być opracowane w sposób profesjonalny, muszą być unikatowe i wartościowe. Nie chodzi tylko o nudne przedstawienie każdego miejsca. Możemy stworzyć całą masę artykułów, filmów lub infografik na temat danego miejsca. Najprostszy przykład? Jakie w danym kraju obowiązują obyczaje, które mogą się wydawać dziwne dla Polaków? Na co należy zwracać uwagę? Jakich gestów lepiej nie używać, gdyż mogą okazać się np. obraźliwe (chociaż w naszym kraju nie są). I potencjalny klient, który będzie szukał tego typu informacji, może trafić na naszą stronę internetową. A skoro już na niej będzie, znajdzie wartościowe treści i będzie miał pozytywne odczucia związane z naszą marką, to czemu nie miałby skorzystać z naszej oferty?

content-marketing-ipad-google

Jednak w content marketingu nie chodzi tylko o to, aby dać się odnaleźć. Możemy także zadbać o tych klientów, którzy lubią nasze produkty lub usługi i im ufają. Kolejny przykład. Mamy sklep z telefonami komórkowymi. Według badań agencji reklamowej Buzz Media i Domu Badawczego Maison aż 74% konsumentów sprawdza opinie o danym produkcie w Internecie. Dla porównania tylko 26% wierzy w reklamę w telewizji, prasie i radio. Co zatem może zrobić taki sklep? Na przykład zaoferować swoim klientom recenzje sprzedawanych urządzeń i poradniki z nimi związane. Nie tylko pozwolimy w ten sposób odnaleźć się w Internecie, ale też zadbamy o potrzeby konsumentów. Po co mają szukać opinii o produkcie na innych stronach skoro mogą ją dostać u nas. W ten sposób budujemy zaufanie do naszej marki. Musimy jednak pamiętać o bardzo ważnym aspekcie – content marketing to tworzenie treści wartościowych, a więc uczciwych i rzetelnych, a nie reklamowych. Nie możemy zachwalać produktu, który ma wyraźne wady.

Efekty?

Dzięki content marketingowi dajemy się odnaleźć naszym potencjalnym konsumentom, więc wpływa on nie tylko na ruch na stronie, ale także wpływa na przychody. Jednak nie tylko na tym i nie przede wszystkim na tym polegają działania związane z content marketingiem. Przede wszystkim buduje on zaufanie do marki. Stawiamy siebie w roli eksperta i firmy, która dba o potrzeby swoich klientów. Konsument otrzymuje od nas wartościowe treści i buduje w swojej głowie pozytywny wizerunek marki. Poza tym nie musimy kupować uwagi użytkowników, którzy są zgromadzeni wokół danego medium. Zamiast tego sami tworzymy własne medium i skupiamy uwagę konsumentów zainteresowanych naszymi treściami i produktami.

W skrócie dzięki content marketingowi – dajemy się odnaleźć, przedstawiamy się jako ekspert w danej dziedzinie, niejako budujemy własne medium, tworzymy pozytywny wizerunek marki i dajemy się zapamiętać.

Już dzisiaj marketerzy przeznaczają mniej więcej 33% budżetu firmy na content marketing, a w kolejnych 12 miesiącach zamierzają zwiększyć te wydatki. To jasno pokazuje, jak bardzo ufają oni tej strategii i że przynosi ona wymierne efekty.

Napisane przez Damian Jaroszewski