Content marketing a copywriting – jakie są różnice?

Często spotykamy się z pytaniem – czym różni się content marketing od copywritingu? Różnic jest tak wiele, że aż nie wiadomo od czego zacząć. Od czegoś jednak zacząć trzeba, a najlepiej to od początku. Tak przynajmniej słyszałem.

Porównanie content marketingu i copywritingu to trochę tak, jakby porównać granie na smartfonie z graniem na konsoli nowej generacji. Niby podobne, ale jednak różnice są znaczące. Na początku warto zapamiętać jedną zasadę – content marketer może być copywriterem, ale copywriter już niekoniecznie nadaje się na content marketera.

Czym zajmuje się copywriter?

Copywriting to – w dużym uproszczeniu – pisanie tekstów na strony internetowe, artykułów, tworzenie haseł reklamowych i nazw firm, a także pisanie scenariuszy. Możliwości jest sporo. Celem jest stworzenie takiego tekstu/dzieła, które trafi w gusta odbiorców, dobrze się pozycjonuje w wynikach wyszukiwania i niesie ze sobą jakieś treści. To właśnie copywriter stworzy tekst „O nas” na stronę internetową lub napisze artykuł specjalistyczny na temat związany z działalnością klienta.

Oczywiście napisać, że copywriting to samo pisanie, to jak napisać że słońce jest gorące. Byłoby to po prostu duże niedopowiedzenie. Copywriting to także podążanie za trendami na rynku, wyszukiwanie odpowiednich informacji, ciągłe szkolenie się i poszerzanie swojej wiedzy. Jednak efektem końcowym jest tekst tudzież dzieło i z tego copywriter jest rozliczany.

Czym zajmuje się content marketer?

I tutaj najczęściej dochodzi do sporego niezrozumienia, szczególnie na polskim rynku. Bo o ile content marketing to tworzenie ciekawych treści, które angażują użytkowników, są dla nich wartościowe i chcą się nimi dzielić, o tyle content marketer niekoniecznie zajmuje się ich tworzeniem. Content marketer to osoba, która dostarcza zespołowi copywriterów odpowiednich informacji, aby ci tworzyli owe treści. Content marketer to osoba, która zarządza zespołem ludzi, tworzy strategie działania i reaguje na efekty.

Jednak content marketer musi mieć wiele z copywritera. Bez tego nie poprowadzi odpowiednio zespołu. Nie będzie wiedzieć, jakie treści będą wartościowe dla odbiorcy, jak je zmodyfikować, aby osiągnęły lepsze efekty i przede wszystkim – jak treści dystrybuować. To chyba najważniejszy aspekt content marketingu. Często content marketer jest mylony z copywriterem.

Wspólne działania

Efektywne działania content marketingowe zależą w równej mierze od content marketera, jak i copywritera. Konieczna jest synergia obu tych stanowisk, aby osiągnąć jak najlepsze efekty. Tak jak bez dobrego zarządzania nie będzie dobrego tekstu, tak nawet najlepszy tekst nie odniesie sukcesu bez odpowiedniej strategii działania i dystrybucji.

Inne cele

Tym różni się praca content marketera od pracy copywritera. Jednak to nie daje jednoznacznej odpowiedzi na to, czym różni się content marketing od copywritingu. W końcu z usług copywiritera można skorzystać całkowicie abstrahując od CM.

W dużym skrócie – content marketing nie sprzedaje bezpośrednio. O ile copywriter pisze oferty i hasła reklamowe, o tyle CM polega na wartościowych i ciekawych treściach. Nie ma w nich miejsca na nachalną reklamę. Tekst, wideo, inforgrafika mają być dobrem samym w sobie generic singulair. Zapytasz pewnie – ale po co mi to skoro nie sprzedaje? Sprzedaje, po prostu nie robi tego bezpośrednio. Content marketing stawia Twoją firmę w roli eksperta w jakieś dziedzinie, buduje pozytywny wizerunek marki czy wreszcie pomaga potencjalnym klientom. Konsument nie musi koniecznie kliknąć w konkretny link przy artykule, aby zakupić dany przedmiot lub usługę. Ale może zapamiętać Twoją firmę i jej ofertę. Może po czasie wrócić, może opowiedzieć znajomym, może udostępnić materiał w mediach społecznościowych. Nie jest to sprzedaż bezpośrednia, ale to też sprzedaż – nie zapominaj o tym!

Napisane przez Damian Jaroszewski